Köpinformation
Köpvillkor
-
Allmänt
Följande köpvillkor gäller för konsumenter vid beställning via iremobel.se. Vid beställning på annat sätt ber vi dig kontakta Ire Möbels kundtjänst på telefon 0504/191 00 alternativt info@iremobel.se / order@iremobel.se
Ire Möbel Sweden AB
Fabriksgatan 5
SE 543 50 TibroSom beställare av våra produkter på iremobel.se måste du ha fyllt 18 år. Lämnade personuppgifter förutsätts vara korrekta och vi förbehåller oss rätten att kontrollera att så är fallet. Uppgifter hur vi hanterar dina personuppgifter hittar du i vår sekretesspolicy som du kan läsa här.
Alla immateriella rättigheter på denna hemsida är Ire Möbel Sweden AB´s eller dess licensgivares egendom. Sådan egendom kan vara bilder, varumärken, produkt-beskrivningar, grafisk utformning, layout m.m. som är skyddade genom upphovsrättsliga lagar, vilket innebär att de ej får kopieras eller på annat sätt användas utan skriftligt godkännande av Ire Möbel Sweden AB.
Ire Möbel Sweden AB reserverar sig för eventuella felaktiga uppgifter vad gäller tryck i produktbeskrivningar eller andra felaktigheter på denna hemsida.
Avtal / beställning
Villkoret för att ett köp skall kunna genomföras är att du godkänner Ire Möbel Sweden AB´s köpvillkor samt tagit del av och godkänt företagets hantering av personuppgifter.
Bindande avtal om genomfört köp sker då du tagit emot en skriftlig orderbekräftelse från Ire Möbel Sweden AB till din e-postadress. Om det i denna orderbekräftelse förekommer några oklarheter beträffande din beställning och/eller leverans ber vi dig omedelbart kontakta vår kundtjänst. I annat fall betraktar vi beställningen som godkänd vilket medför betalningsskyldighet för beställda varor.
-
Priser avgifter moms och frakt
Bekräftade prisuppgifter innefattar 25% moms samt alla eventuella övriga avgifter och frakt.
Betalning
Betalning skall ske enligt orderbekräftelse. Följande betalningsmetoder accepteras:
Kreditkort: Mastercard eller Visa
Swish
Faktura (Faktureringsavgift tillkommer)
-
Leveranser
Vid beställning av en vara från Ire Möbel Sweden AB finns följande leveransalternativ att välja bland. Önskas leverans utanför Sveriges gränser ber vi er kontakta företagets kundtjänst.
• Leverans vid tomtgräns. Leverans sker vid trottoar eller tomtgräns. Avemballering ingår inte.
• Komplett hemleverans inkl. inbärning och Avemballering kan beställas mot pristillägg.
• Leverans till Service Point. Leverans sker till Service Point.
• Hämtning vid Ire Möbel Sweden AB´s produktionsenhet i Tibro. Avhämtning kan endast ske vid företagets normala öppettider.
När beställda varor är redo för leverans kontaktar speditören dig för överenskommelse av leveransintervall. Avisering sker därefter ca. 30 minuter innan leverans.
Du som mottagare måste finnas tillgänglig på det telefonnummer som uppgivits vid beställningen under hela den överenskomna tidsintervallen. Vid inbokad inbärning skall den yta där möbeln placeras vara frilagd så att annan inredning inte riskerar att skadas. Ömtåliga golvytor/mattor bör vara skyddade då transportören inte kommer att ta av sig skorna vid inbärningen.
För att varorna skall kunna levereras på ett smidigt sätt är det viktigt med information till speditören om sådant som kan påverka leveransen ex. hiss, portkod eller annan relevant information.
Leverans sker så länge det finns farbar väg för lastbil, alternativt med Trafikverkets färjor. Annan båttransport måste bokas och betalas av beställaren.
I samband med leverans skall giltig id-handling uppvisas för transportören.
Avbokning av leverans skall ske senast 24 timmar innan godset lastas på bil. Om så inte sker, eller sker för sent, debiteras beställaren hela fraktkostnaden. Ny leverans kan bokas mot ett tillägg i fraktkostnaden med 600 SEK.
Mindre försändelser skickas som paket och kan hämtas ut hos angivet utlämningsställe. När paketet har anlänt sådant utlämningsställe aviseras detta med ett sms eller via postavi.
Leveranskostnaden är inkluderad i Ire Möbel Sweden AB´s priser om inte annat framgår i den skriftliga orderbekräftelse du får i samband med beställningen.
-
Våra möbler är kundorderstyrda och leveranstiden ca 4-6 veckor. Alla leveranstider avser tiden från när ordern bekräftas till tiden då beställningen skickas från vår fabriken i Tibro. Vid ev. leveransförsening meddelar vi sådan försening så snart vi fått kännedom om förseningen. Ire Möbel Sweden AB ansvarar inte för försening som sker utanför vår kontroll.
-
I samband med leverans skall godset kontrolleras för att fastställa att inga transportskador skett.
Skulle skada på gods eller emballage eller saknat kolli konstateras, skall detta noteras på transportörens fraktsedel och signeras av såväl beställaren och transportören. Skadan eller bristen meddelas därefter omgående av beställaren till info@iremobel.se Vid skador skall foto på emballage , skadad produkt, uppgifter om skadans omfattning och ordernummer finnas med.
Detta gäller även om skadan upptäcks först efter att godset packats upp och då senast fem dagar efter att godset levererats.
-
När varor beställs av Ire Möbel Sweden AB via webben har du som beställare rätt att ångra ditt köp enligt distans och hemförsäljningslagstiftningen inom 14 dagar efter att varorna mottagits. Varorna kan då returneras utan att skäl för returen behöver anges. Dock måste företagets kundtjänst kontaktas om ångerrätten skall tas i anspråk. Varorna skall därefter returneras omgående och senast inom 14 dagar efter att kundtjänsten meddelats.
Varorna skall vara i lika gott skick som när de mottogs, eventuella monteringar ex. ben, skall vara demonterade. Varorna får inte ha använts och skall packas i originalemballaget. Returfrakten betalas av beställaren då ångerrätten tas i anspråk. Inför returen skall Ire Möbel Swedens kundtjänst kontaktas för assistans. Återbetalning sker så snart vi tagit emot och godkänt returen. Hela summan återbetalas med avdrag för returfrakten.
-
När du köper en vara från Ire Möbel Sweden AB via webben har du enligt svensk lag tre års reklamationsrätt. Detta innebär att ev. fel på varan som fanns vid leveransen, men av olika skäl inte visar sig förrän senare. Fel som ligger utanför vår kontroll och som beror på vanvård, olyckshändelse eller liknande ansvarar vi dock ej för. Om reklamationsrätten åberopas av felaktig vara skall detta meddelas vår kundtjänst omgående efter att felet upptäckts eller borde upptäckts.
När vi mottagit din reklamation görs en bedömning av varan. Om varan bedöms som felaktig kompenseras du enligt gällande lagstiftning inklusive ev. fraktkostnader. Om reklamationen anses ogrundad förbehåller vi oss rätten att neka kompensation. Vid sådant tillfälle betalas returfrakten av beställaren. Vid ev. tvist kring en reklamation har du som beställare alltid rätten att överlämna ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Ire Möbel Sweden AB rättar sig alltid efter
ARN´s beslut.
-
Ire Möbel Sweden AB förbehåller sig rätten att löpande förändra sina köpvillkor. Sådana förändringar publiceras på iremobel.se. Tillämpningen av förändringar sker vid köp som genomförs efter sådan publicering.
Sekretesspolicy
-
Vi värnar om din integritet och vill därför informera om hur dina personuppgifter behandlas i samband med att du handlar hos oss och vilka rättigheter du har.
Personuppgifter använder Ire sig av för att:
Administrera din beställning ex. med orderbekräftelser, leveransinformation och recensioner om ditt köp.
Ge dig erforderlig information och hjälp i samband med köpet.
Skicka anpassad marknadsföring med information kring din och andra produkter ur Ires sortiment.
Ge dig anpassad marknadsföring i digitala kanaler.
För att kunna iaktta våra rättsliga åtaganden som ångerrätt, reklamationer och vad som krävs av bokföringslagen.
Vem ansvarar för behandlingen av dina personuppgifter?
Ire Möbel Sweden AB (559343-7089) ansvarar för behandlingen av dina personuppgifter när vi behandlad dessa för våra egna ändamål. Om du har frågor angående denna behandling och/eller vill åberopa några av dina rättigheter, ber vi dig kontakta oss på vår e-postadress info@iremobel.se eller telefon 0504/191 00.
Vem har tillgång till dina personuppgifter?
I vissa fall behöver vi dela dina personuppgifter med vår IT leverantör. Detta kan förekomma i situationer som krävs för att de skall kunna fullgöra sina skyldigheter gentemot oss.
Vid leverans av din beställning och i förekommande fall vid returer kommer vi att dela nödvändiga personuppgifter med vår transportör.
För att hantera din betalning kan uppgifterna delas med ev. betaltjänstleverantör och kreditupplysningsföretag.
För att ge dig och andra potentiella kunder anpassad marknadsföring i digitala kanaler kan vi komma att dela dina personuppgifter med den som tillhandahåller den digitala kanalen.
Delar Ire dina personuppgifter utanför EU/EES?
Våra IT leverantörer kan på vårt uppdrag och instruktioner överföra dina personuppgifter utanför EU/EES. Om detta sker görs det endast om vi har stöd för överföringen enligt gällande dataskyddslagstiftning. Detta innebär att överföringen kan grundas på EU-kommissionens beslut, standardavtalsklausuler eller Privacy Shield.
Kontakta oss gärna om du har frågor hur vi delar dina personuppgifter och kring vilka skyddsåtgärder vi vidtagit kring detta.
Hur kan du påverka behandlingen av dina personuppgifter?
Dataskyddslagstiftningen ger dig vissa rättigheter att påverka hur vi använder dina personuppgifter. Du har rätt att återkalla hela eller delar av det samtycke du tidigare lämnat vad gäller behandlingen av dina personuppgifter. Återkallelsen kan ej göras gällande retroaktivt.
Du har alltid rätt att återkalla tidigare samtycke vad gäller marknadsföringsåtgärder, nyhetsbrev och annan anpassad marknadsföring.
Du har också rätt att invända mot behandlingen av dina personuppgifter som grundar sig på en intresseavvägning (se nedan.). I vissa fall har du inte rätt att invända mot en behandling grundat på en intresseavvägning, ex. om vi måste spara dina personuppgifter då vi kan uppvisa tvingande skäl för behandlingen vilka väger tyngre än dina intressen, rättigheter och friheter eller om det sker för att fastställa, utövande eller försvar av rättsliga anspråk.
Du har rätt att få bekräftat om personuppgifter som rör dig behandlas av oss, samt information om denna behandling ex. ändamålen med behandlingen och hur länge uppgifter sparas. Du har även rätt till personuppgifterna genom att begära kopia på de personuppgifter som behandlas av oss.
Du kan begära rättelse av felaktiga personuppgifter som rör dig samt komplettering av ofullständiga personuppgifter.
Du har under vissa omständigheter rätt att be om radering av dina personuppgifter ex. om personuppgifterna inte längre är nödvändiga för deras ursprungliga användningsområden eller om återkallelsen av ditt samtycke vilken behandlingen grundar sig på och det inte längre finns rättslig grund för behandlingen.
Du har rätt att begära begränsning av vår behandling av dina personuppgifter ex. om du bestrider uppgifternas korrekthet eller om behandlingen är olaglig och du motsätter dig att personuppgifterna raderas samt istället begär en begränsning av uppgifternas användning.
Du innehar rätten att klaga över vår behandling av dina personuppgifter till behörig tillsynsmyndighet, i Sverige Datainspektionen. Rättigheten påverkar inte något annat prövningsförfarande eller rättsmedel.
Du har rätt att be oss överföra vissa av dina personuppgifter vi har om dig till annan organisation eller företag s.k. dataportabilitet. Denna rätt gäller för personuppgifter som du lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format om behandlingen grundar sig på ditt samtycke eller på ett avtal och behandlingen sker automatiserat. Du har rätt till överföring av uppgifterna direkt från oss till en annan personuppgiftsansvarig när detta är tekniskt möjligt.
Hur Ire behandlar dina personuppgifter?
För att kunna leverera dina produkter.
För att administrera din betalning.
För att skicka order och leveransbekräftelse.
Vilka personuppgifter används?
Namn
Kontaktuppgifter såsom postadress, e-postadress och telefonnummer
Orderinformation, produkt, antal, spec. m.m.
Betalningsinformation.
Motiv: För att kunna fullgöra vårt avtal är behandlingen nödvändig avseende ditt köp. Om dessa uppgifter inte lämnas uteblir dina möjligheter att genomföra affären.
Hur länge lagras dessa uppgifter?
Uppgifterna behandlas i ett år efter leverans av beställda produkter. Utöver detta kan betaltjänstleverantör och kreditupplysningsföretag lagra dina personuppgifter. Dessa är personuppgiftsansvariga och informerar dig om hur dina uppgifter behandlas.
Recensioner:
I vissa fall ber vi om recensioner efter genomfört köp och leverans för att få en bild av din köpupplevelse. I dessa fall använder vi oss av namn och e-postadress.Motiv: Detta motiveras av vårt berättigade intresse att kunna kontakta dig med en förfrågan om att recensera och betygssätta de produkter du köpt samt din generella köpupplevelse.
Hur länge lagras dessa uppgifter?
Vi skickar förfrågan om recension inom två veckor efter att du mottagit dina varor. Dina svar lagras anonymt utan personuppgifter.
Hantering av ångerrätt, reklamationer eller andra anspråk:
Hantering av eventuell ånger av köp.
Hantering av eventuell reklamation eller annat anspråk av rättelse.
Vilka personuppgifter används?
Namn.
Kontaktuppgifter, postadress, e-postadress och telefonnummer.
Relevant information i det aktuella ärendet
Motiv: Nödvändig information för behandlingen av ärendet enligt konsumenträttslig lagstiftning.
Hur länge lagras dessa uppgifter?
Uppgifterna lagras så länge behandlingen av ärendet gäller.
Motiv: För att följa bokföringslagen.
Vilka personuppgifter används?
Namn
Postadress
E-postadress
Betalningshistorik och transaktioner
Motiv: Rättslig förpliktelse. Behandlingen är nödvändig för att följa tvingande lag, bokföringslagen.